Baština Izdvojeno Kultura

Vremeplov u Filmskom trezoru HNK-a

Tonski studio Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu od listopada ima još jednu namjenu, kao kinodvorana. Zahvaljujući programu kojeg je osmislio povjesničar filma Daniel Rafaelić, zamišljenom kao redovita serija projekcija, publika ove kazališne sezone ima priliku zaviriti u Filmski trezor Hrvatskog narodnog kazališta. Riječ je o suradnji s Hrvatskom radiotelevizijom, Hrvatskom kinotekom i niza drugih institucija. Osim povijesti Hrvatskog narodnog kazališta te umjetnosti općenito, svaka je večer posvećena jednome od tri umjetnička ansambla koja djeluju pod tim krovom – operi, drami ili baletu.
Ovaj nas filmski vremeplov, između ostaloga, vraća u vrijeme Domovinskog rata. Kazališne zgrade diljem zemlje nerijetko su bile mete napada. Primjerice, 1991. na krov zgrade HNK u Osijeku pala je granata, dok su 1995. pri granatiranju centara Zagreba pogođene i zgrade HNK, Akademije dramske umjetnosti te baletna dvorana HNK, pri čemu je ranjeno 17
plesača. Unatoč tome, možemo reći kako je kazališni program ljudima vraćao osjećaj normalnog života. Na daskama Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, u listopadu 1992., premijerno je izveden kazališni spektakl “Osman”, adaptacija Gundulićevog epa u režiji Geogrija Para.

Tonski studio HNK

“Ideja da se povuku paralele između tadašnje sumorne ratne suvremenosti i one barokne Gundulićeve (također ratne), stvorila je djelo koje je transcendiralo svoju osnovnu namjenu. Scenograf Mersad Berber i sam izlazi iz ratnog užasa Sarajeva kako bi u ratnom Zagrebu stvario neke od najupečatljivijih svojih radova. “Osman” je na jedinstveni način spojio
vrhunske talente drame (Dragan Despot, Ena Begović, Tonko Lonza), baleta (Milko Šparemblek, Mihaela Devald) i opere (Hrid Matić, Neli Manuilenko) prezentiravši, u nas tako rijetki primjer, spektakla na kazališnim daskama. Kritika nije predstavi bila naklonjena, no s protokom vremena predstava je postala legendarna pa i mitska. Danas smo napokon sazrijeli za njenu revalorizaciju.” izjavio je Daniel Rafaelić, čija uvodna riječ prethodi svakoj projekciji.

Filmski trezor jedinstvena je prilika da se vidi snimka ove predstave koja je njeno jedino svjedočanstvo. Osim toga, ovo je i prilika da publika vidi proces nastanka ove monumentalne predstave čija se praizvedba događa u ratnom Zagrebu. Dokumentarni film “Vodič kroz stvaranje Osmana”, velikog hrvatskog redatelja Branka Ivande, detaljno prati nastanak ove
iznimno kompleksne predstave. Film je dio vrijedne arhive HRT-a, a emitiran je 7. studenog 1992., mjesec dana nakon praizvedbe predstave.

“Vodič kroz stvaranje Osmana” na rasporedu je 28. studenog, dok je projekcija snimke slavne predstave zakazana za 5. prosinac. Ulaz je slobodan, a sve projekcije počinju u 20 sati.
Raspored ostalih projekcija u sklopu Filmskog trezora možete pratiti na stranicama Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu:
https://www.hnk.hr/hr/drama/predstave/filmski-trezor/.

Program će trajati do kraja kazališne sezone, odnosno lipnja 2023.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta “Domovinski rat u društvu” koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

O autoru

Lara Puhovski

Lara Puhovski studentica je pete godine psihologije na Hrvatskom Katoličkom sveučilištu.