Pripremu izradila studentica povijesti Fakulteta hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu pod mentorstvom doc. dr. sc. Rone Bušljeta Kradum u sklopu kolegija Praktične vježbe predmetne metodike (Povijest)
Ime i prezime učitelja/nastavnika: Martina Tarbuk
* Radi se o primjeru izborne teme u kojoj se obrađuje jedan segment povijesti Domovinskog rata. Šire objašnjenje uzroka, početka i posljedica Domovinskog rata sastavni je dio uvodnih predavanja o povijesti Domovinskog rata predviđenih Kurikulumom nastavnog predmeta Povijest.
Priprema za nastavni sat:
Prognanici i izbjeglice u Domovinskom ratu
Tema:
Društveno-političke promjene u Republici Hrvatskoj; Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina u Hrvatskoj. Zbrinjavanje izbjeglih i prognanih. Erdutski sporazum i mirna reintegracija hrvatskog Podunavlja. Posljedice Domovinskoga rata. Hrvatska u 21. stoljeću.
Tip sata: obrada novog sadržaja
Domena: A. Društvo
Ishod na razini nastavnog predmeta:
POV SŠ A.4.1. Učenik prosuđuje odnose različitih društvenih skupina te dinamiku društvenih promjena u Hrvatskoj, Europi i svijetu u prvoj polovici 20. stoljeća.
Predviđeni broj sati za realizaciju teme: Dva školska sata
Povezanost s nastavnim predmetima:
HRVATSKI JEZIK
SŠ HJ A.4.1.
Učenik raspravlja u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
GEOGRAFIJA
GEO SŠ B.C.4.6.
Učenik istražuje značenje državnih granica u suvremenome svijetu.
POLITIKA I GOSPODARSTVO
PG C.1
Učenik procjenjuje i promiče zaštitu i razvoj ljudskih prava te sudjelovanje građana u razvoju demokratskih odnosa.
Povezanost s međupredmetnim temama:
uku D.4/5.2.
2. Suradnja s drugima
Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
osr C.5.4.
Analizira vrijednosti svog kulturnog nasljeđa u odnosu na multikulturalni svijet.
I. CILJEVI I ISHODI UČENJA NASTAVNOGA SATA (znanja, vještine i stavovi)
Odgojno-obrazovni cilj nastavnoga sata:
Cilj ovog nastavnog sata je učenike, uz pomoć povijesne karte, upoznati s promjenama u opsegu teritorija Republike Hrvatske 1991. godine proglašenjem paradržave Republike Srpske Krajine. Nadalje, cilj je upoznati učenike s pojmovima izbjeglica i prognanik te im približiti svakodnevni život osoba koje su za vrijeme trajanja Domovinskog rata bile u prognaništvu ili su nastavile živjeti na okupiranom području Hrvatske uz pomoć slikovnih i pisanih povijesnih izvora. Također, cilj je učenike upoznati s ulogom Hrvatskog Crvenog križa za vrijeme Domovinskog rata.
Ishodi učenja:
Učenik će:
- objasniti promjene u teritorijalnom opsegu Hrvatske nakon proglašenja Republike Srpske Krajine 1991. godine uz pomoć povijesne karte
- razlikovati pojmove izbjeglica i prognanik u kontekstu Domovinskog rata
- opisati svakodnevni život prognanika za vrijeme Domovinskog rata uz pomoć slikovnog povijesnog izvora
- nabrojiti najmanje tri oblika humanitarne pomoći Hrvatskog Crvenog križa za vrijeme
II. KLJUČNE ČINJENICE I KONCEPTI
a) Ključne činjenice: Domovinski rat, Republika Srpska Krajina, prognanici, izbjeglice, prognanički kartoni, humanitarna pomoć
b) Koncepti: Koncept vremena i prostora, rad s povijesnim izvorima
IV. DIDAKTIČKO-METODIČKI PODACI O NASTAVNOME SATU
Etape nastavne jedinice (trajanje u minutama):
- Uvod: 5 minuta
- Središnji dio: 30 minuta
- Završni dio: 10 minuta
Oblici rada:
Frontalni rad, individualni rad, rad u paru
Metode učenja i poučavanja:
Verbalna metoda
Vizualna metoda
Mediji (nastavna sredstva i pomagala):
Računalo, projektor, Power Point prezentacija, povijesna karta (Prilog br. 1), videozapis (Prilog br. 2), pisani povijesni izvori (Prilog 3. i Prilog 4.), slijepa karta (Prilog 5.), slikovni materijal (Prilog 6.), radni list za vrednovanje naučenog (Prilog 7.), olovka, olovka u boji, bilježnica
Načini vrednovanja:
Vrednovanje za učenje, vrednovanje naučenog
Popis priloga:
1.Povijesna karta okupiranog područja Republike Hrvatske 1991. g. https://hr.wikipedia.org/wiki/Republika_Srpska_Krajina#/media/Datoteka:Map_of_Republika_Srpska_Krajina.png
2.Audio-vizualni zapis kolona izbjeglica, Vukovar 18. studenog 1991. g. https://www.youtube.com/watch?v=RmgrzDiPHH0
3.Pisani povijesni izvor: Komunikacija s obitelji putem Hrvatskog Crvenog križa, 1992. g., privatno vlasništvo
4.Pisani povijesni izvor: Komunikacija s obitelji putem UNPROFOR-ovih snaga, Petrinja 1995. g., privatno vlasništvo
5.Slijepa karta Republike Hrvatske https://www.google.com/search?q=slijepa+karta+hrvatske&rlz=1C1GCEA_enHR943HR943&oq=slijepa+karta+&aqs=chrome.2.69i57j0i512l9.4842j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#imgrc=kOYnBFdIRxamvM
6.Znak Hrvatskog Crvenog križa https://www.google.com/search?q=hrvatski+crveni+kri%C5%BE&rlz=1C1GCEA_enHR943HR943&sxsrf=ALiCzsZBRiSPNCsdxMcAVS9zRvsdOh1wuA:1668962661393&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjiks20mr37AhUsxQIHHf8_B2QQ_AUoAXoECAIQAw
7.Radni list za vrednovanje naučenog
1)Na slijepoj karti označi područja Republike Hrvatske koja su uspostavom Republike Srpske Krajine 1991. g. okupirana i dovedena pod srpsku vlast? (Prilog broj 5.)
2)Objasni navedene pojmove:
prognanik – _________________________________________
izbjeglica – __________________________________________
3)Označi je li navedena tvrdnja točna ili netočna te objasni svoj odgovor.
a)Prognanici su najčešće migrirali u obližnje slobodne hrvatske gradove.
Točno / NetočnoObjasni: ________________________________________________________
b)Prognanici su humanitarnu pomoć mogli dobiti isključivo uz predočenje Osobnog kartona prognanika.
Točno / Netočno
Objasni: ________________________________________________________
c)Veliki broj prognanika povratak domovima dočekao je tek mirnom reintegracijom hrvatskog Podunavlja 1996. godine.
Točno / Netočno
Objasni: ________________________________________________________
4)Nabroji najmanje tri oblika humanitarne pomoći Hrvatskog Crvenog križa za vrijeme Domovinskog rata.
5)Ukratko opiši svakodnevni život Hrvata koji su nastavili živjeti u okupiranim dijelovima Hrvatske za vrijeme Domovinskog rata. Pri opisu za pomoć možeš koristi navedene smjernice.
- koja se dobna skupina najčešće odlučuje za ostanak u okupiranim mjestima?
- u kakvim uvjetima žive?
- stanje gradova u kojima žive
- komunikacija s obitelji
Objavljivanje članka je sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija
Naslovna fotografija: autor Željko Gašparović