Domovinski rat Domovinski rat u nastavi Izdvojeno

Priprema za nastavni sat: Prognanici i izbjeglice u Domovinskom ratu (I.)

Pripremu izradila studentica povijesti Fakulteta hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu pod mentorstvom doc. dr. sc. Rone Bušljeta Kradum u sklopu kolegija Praktične vježbe predmetne metodike (Povijest)

Ime i prezime učitelja/nastavnika: Martina Tarbuk

  * Radi se o primjeru izborne teme u kojoj se obrađuje jedan segment povijesti Domovinskog rata. Šire objašnjenje uzroka, početka i posljedica Domovinskog rata sastavni je dio uvodnih predavanja o povijesti Domovinskog rata predviđenih Kurikulumom nastavnog predmeta Povijest.

Priprema za nastavni sat:

Prognanici i izbjeglice u Domovinskom ratu

Tema:
Društveno-političke promjene u Republici Hrvatskoj; Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina u Hrvatskoj. Zbrinjavanje izbjeglih i prognanih. Erdutski sporazum i mirna reintegracija hrvatskog Podunavlja. Posljedice Domovinskoga rata. Hrvatska u 21. stoljeću.

Tip sata: obrada novog sadržaja

Domena: A. Društvo

Ishod na razini nastavnog predmeta:
POV SŠ A.4.1. Učenik prosuđuje odnose različitih društvenih skupina te dinamiku društvenih promjena u Hrvatskoj, Europi i svijetu u prvoj polovici 20. stoljeća.

Predviđeni broj sati za realizaciju teme: Dva školska sata

Povezanost s nastavnim predmetima:

HRVATSKI JEZIK

SŠ HJ A.4.1.
Učenik raspravlja u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.

GEOGRAFIJA

GEO SŠ B.C.4.6.
Učenik istražuje značenje državnih granica u suvremenome svijetu.

POLITIKA I GOSPODARSTVO

PG C.1
Učenik procjenjuje i promiče zaštitu i razvoj ljudskih prava te sudjelovanje građana u razvoju demokratskih odnosa.

Povezanost s međupredmetnim temama:

uku D.4/5.2.

2. Suradnja s drugima

Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.

osr C.5.4.

Analizira vrijednosti svog kulturnog nasljeđa u odnosu na multikulturalni svijet.

I. CILJEVI I ISHODI UČENJA NASTAVNOGA SATA (znanja, vještine i stavovi)

Odgojno-obrazovni cilj nastavnoga sata:

Cilj ovog nastavnog sata je učenike, uz pomoć povijesne karte, upoznati s promjenama u opsegu teritorija Republike Hrvatske 1991. godine proglašenjem paradržave Republike Srpske Krajine. Nadalje, cilj je upoznati učenike s pojmovima izbjeglica i prognanik te im približiti svakodnevni život osoba koje su za vrijeme trajanja Domovinskog rata bile u prognaništvu ili su nastavile živjeti na okupiranom području Hrvatske uz pomoć slikovnih i pisanih povijesnih izvora. Također, cilj je učenike upoznati s ulogom Hrvatskog Crvenog križa za vrijeme Domovinskog rata.

Ishodi učenja:

Učenik će:

  • objasniti promjene u teritorijalnom opsegu Hrvatske nakon proglašenja Republike Srpske Krajine 1991. godine uz pomoć povijesne karte
  • razlikovati pojmove izbjeglica i prognanik u kontekstu Domovinskog rata
  • opisati svakodnevni život prognanika za vrijeme Domovinskog rata uz pomoć slikovnog povijesnog izvora
  • nabrojiti najmanje tri oblika humanitarne pomoći Hrvatskog Crvenog križa za vrijeme

II. KLJUČNE ČINJENICE I KONCEPTI

a) Ključne činjenice: Domovinski rat, Republika Srpska Krajina, prognanici, izbjeglice, prognanički kartoni, humanitarna pomoć

b) Koncepti: Koncept vremena i prostora, rad s povijesnim izvorima

IV. DIDAKTIČKO-METODIČKI PODACI O NASTAVNOME SATU

Etape nastavne jedinice (trajanje u minutama):

  1.  Uvod: 5 minuta
  2. Središnji dio: 30 minuta
  3. Završni dio: 10 minuta

Oblici rada:

Frontalni rad, individualni rad, rad u paru

Metode učenja i poučavanja:

Verbalna metoda

Vizualna metoda

Mediji (nastavna sredstva i pomagala):

Računalo, projektor, Power Point prezentacija, povijesna karta (Prilog br. 1), videozapis (Prilog br. 2), pisani povijesni izvori (Prilog 3. i Prilog 4.), slijepa karta (Prilog 5.), slikovni materijal (Prilog 6.), radni list za vrednovanje naučenog (Prilog 7.),  olovka, olovka u boji, bilježnica

Načini vrednovanja:

Vrednovanje za učenje, vrednovanje naučenog

Popis priloga:

1.Povijesna karta okupiranog područja Republike Hrvatske 1991. g. https://hr.wikipedia.org/wiki/Republika_Srpska_Krajina#/media/Datoteka:Map_of_Republika_Srpska_Krajina.png

2.Audio-vizualni zapis kolona izbjeglica, Vukovar 18. studenog 1991. g. https://www.youtube.com/watch?v=RmgrzDiPHH0

3.Pisani povijesni izvor: Komunikacija s obitelji putem Hrvatskog Crvenog križa, 1992. g., privatno vlasništvo

4.Pisani povijesni izvor: Komunikacija s obitelji putem UNPROFOR-ovih snaga, Petrinja 1995. g., privatno vlasništvo

5.Slijepa karta Republike Hrvatske https://www.google.com/search?q=slijepa+karta+hrvatske&rlz=1C1GCEA_enHR943HR943&oq=slijepa+karta+&aqs=chrome.2.69i57j0i512l9.4842j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#imgrc=kOYnBFdIRxamvM

6.Znak Hrvatskog Crvenog križa https://www.google.com/search?q=hrvatski+crveni+kri%C5%BE&rlz=1C1GCEA_enHR943HR943&sxsrf=ALiCzsZBRiSPNCsdxMcAVS9zRvsdOh1wuA:1668962661393&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjiks20mr37AhUsxQIHHf8_B2QQ_AUoAXoECAIQAw

7.Radni list za vrednovanje naučenog

1)Na slijepoj karti označi područja Republike Hrvatske koja su uspostavom Republike Srpske Krajine 1991. g. okupirana i dovedena pod srpsku vlast? (Prilog broj 5.)

2)Objasni navedene pojmove:
prognanik – ­­­_________________________________________
izbjeglica – ­­­­­­­­­­­__________________________________________

3)Označi je li navedena tvrdnja točna ili netočna te objasni svoj odgovor.

a)Prognanici su najčešće migrirali u obližnje slobodne hrvatske gradove.
Točno / NetočnoObjasni: ______________________________________­­__________________

b)Prognanici su humanitarnu pomoć mogli dobiti isključivo uz predočenje Osobnog kartona prognanika.
Točno / Netočno
Objasni: ________________________________________________________

c)Veliki broj prognanika povratak domovima dočekao je tek mirnom reintegracijom hrvatskog Podunavlja 1996. godine.
Točno / Netočno
Objasni: ________________________________________________________

4)Nabroji najmanje tri oblika humanitarne pomoći Hrvatskog Crvenog križa za vrijeme Domovinskog rata.

5)Ukratko opiši svakodnevni život Hrvata koji su nastavili živjeti u okupiranim dijelovima Hrvatske za vrijeme Domovinskog rata. Pri opisu za pomoć možeš koristi navedene smjernice.

  • koja se dobna skupina najčešće odlučuje za ostanak u okupiranim mjestima?
  • u kakvim uvjetima žive?
  • stanje gradova u kojima žive
  • komunikacija s obitelji

Objavljivanje članka je sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Naslovna fotografija: autor Željko Gašparović

O autoru

identitet.hr