Domovinski rat u nastavi Izdvojeno

Priprema za nastavni sat: Domovinski rat na Banovini: Obrana Petrinje 1991. godine (I)

Pripremu izradila studentica povijesti Fakulteta hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu pod mentorstvom doc. dr. sc. Rone Bušljeta Kradum u sklopu kolegija Praktične vježbe predmetne metodike (Povijest)

Ime i prezime učitelja/nastavnika: Martina Tarbuk 

Priprema za nastavni sat:

Domovinski rat na Banovini: Obrana Petrinje 1991. godine

Tema: Političke promjene i slom komunizma u Europi. Stvaranje Republike Hrvatske: uvođenje višestranačja i demokratska smjena vlasti. Od ustavnih promjena do Božićnog Ustava Republike Hrvatske. Međunarodno priznanje RH. Velikosrpska agresija i Domovinski rat od 1991. do 1995. godine. Istočnoslavonsko bojište i obrana Vukovara. Ključne oslobodilačke operacije: oslobađanje zapadne Slavonije, Južno bojište i deblokada Dubrovnika, Maslenica, Ljeto ‘95, Bljesak, Oluja te Maestral i Južni potez. Rat u Bosni i Hercegovini; Washingtonski, Splitski i Daytonski sporazum. Hrvatska u NATO-u i EU.

Tip sata: obrada novog sadržaja

Domena: D. Politika

Ishod na razini nastavnog predmeta:
POV SŠ D.4.1. Učenik preispituje proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova.

POV SŠ D.4.2. Učenik prosuđuje nastanak i nestanak dviju jugoslavenskih država kao i stvaranje samostalne i demokratske Hrvatske.

Predviđeni broj sati za realizaciju teme: 1 nastavni sat

Povezanost s nastavnim predmetima:

HRVATSKI JEZIK
SŠ HJ C.4.1.
Učenik kritički procjenjuje utjecaj medijskih tekstova na doživljaj stvarnosti i oblikovanje identiteta primatelja.

GEOGRAFIJA
GEO SŠ B.C.4.6.
Učenik istražuje značenje državnih granica u suvremenome svijetu.

Povezanost s međupredmetnim temama:
uku D.4/5.2.

2. Suradnja s drugima

Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć

osr C.5.4.

Analizira vrijednosti svog kulturnog nasljeđa u odnosu na multikulturalni svijet

zdr A.5.3.

Razumije važnost višedimenzionalnoga modela zdravlja.

I. CILJEVI I ISHODI UČENJA NASTAVNOGA SATA (znanja, vještine i stavovi)

Odgojno-obrazovni cilj nastavnoga sata: Cilj ovog nastavnog sata je upoznati učenike s geografskom regijom Banovine za vrijeme Domovinskog rata. Nadalje, učenike će se upoznati s uzrocima i posljedicama te tijekom ratnih zbivanja u gradu Petrinji 1991. godine. Također, učenike će se upoznati s problemima svakodnevnog života stanovnika Petrinje u rujnu  1991. godine. Za kraj, učenike će se upoznati s vojno-redarstvenom operacijom Oluja na području Banovine 1995. godine.

 Ishodi učenja:

Učenik će moći:

-na povijesnoj karti pokazati: geografsku regiju Banovine, središte regije – grad Petrinju te granicu Banovine s Bosnom i Hercegovinom
-nabrojati najmanje dva uzroka i dvije posljedice ratnih zbivanja u gradu Petrinji 1991.
-opisati tijek ratnih zbivanja u gradu Petrinji uz pomoć pisanog povijesnog izvora
-opisati probleme u svakodnevnom životu stanovnika Petrinje u rujnu 1991. godine uz pomoć pisanog povijesnog izvora
-imenovati vojno-redarstvenu operacioju kojom je 1995. godine oslobođeno područje Banovine    

II. KLJUČNE ČINJENICE I KONCEPTI

a) Ključne činjenice: Domovinski rat, Banovina, Petrinja, prisilne migracije, masovne grobnice, vojno-redarstvena operacija Oluja    

b) Koncepti: Koncept vremena i prostora, koncept uzroka i posljedica, rad s povijesnim izvorima        

IV. DIDAKTIČKO-METODIČKI PODACI O NASTAVNOME SATU

Etape nastavne jedinice (trajanje u minutama):1.) Uvod (5 minuta)

2.) Središnji dio (30 minuta)

3.) Završni dio (10 minuta)
Oblici rada:Frontalni rad, individualni rad, rad u paru
Metode učenja i poučavanja:Verbalna metoda Vizualna metoda    
Mediji (nastavna sredstva i pomagala):Računalo, projektor, Power Point prezentacija, geografska karta regije Banovine, geografska karta Banovine s istaknutim općinama, novinski članci tjednika Jedinstvo i Sisački tjednik, radni materijal sa zadacima 1. i 2., radni list za ponavljanje, slijepa karta regija Republike Hrvatske
Načini vrednovanja:  Vrednovanje za učenje, vrednovanje naučenog
Popis priloga:                1. Geografska karta regije Banovine
2. Geografska karta Banovine s istaknutim općinama
3. Novinski članak: Sisački tjednik Jedinstvo, 5. rujna 1991
4. Novinski članak: Sisački tjednik Jedinstvo, 19. rujna 1991
5. Novinski članak: Sisački tjednik Jedinstvo, 19. rujna 1991
6. Novinski članak: Sisački tjednik Jedinstvo, 12. rujna 1991
7. Novinski članak: Sisački tjednik Jedinstvo, 12. rujna 1991
8. Novinski članak: Sisački tjednik Jedinstvo, 19. rujna 1991
9. Novinski članak: Sisački tjednik Jedinstvo, 3. listopada 1991
10. Novinski članak: Sisački tjednik Jedinstvo, 12. rujna 1991
11. Sisačke tjedne novine Sisački tjednik, 10. kolovoza 1995
12. Radni materijal – Zadatak 1.
13. Radni materijal – Zadatak 2.
14. List za ponavljanje
15. Slijepa karta Republike Hrvatske

Objavljivanje članka je sufinancirano sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

O autoru

Martina Tarbuk