Pripremu izradila studentica povijesti Fakulteta hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu pod mentorstvom doc. dr. sc. Rone Bušljeta Kradum u sklopu kolegija Praktične vježbe predmetne metodike (Povijest)
Škola: Osnovna škola
Razredni odjel: 8. razred
Školska godina: 2021./2022.
Dan izvedbe i broj nastavnih sati (jedan školski sat, blok sat ili rad izvan učionice): 1 školski sat, 29.11.2021.
Tip sata: obrada novog nastavnog sadržaja
Tema: Domovinski rat 1991. – 1995. Velikosrpska agresija. Obrana i okupacija Vukovara. Područje RH i BiH – jedinstveno ratište. Oslobodilačke operacije hrvatske vojske i policije: Maslenica, Bljesak, Oluja. Erdutski sporazum i mirna reintegracija hrvatskog Podunavlja. Daytonski sporazum.
Domena: D. Politika
Ishod na razini nastavnog predmeta: POV OŠ D.8.2. Učenik analizira utjecaj ratova i revolucija na preobrazbu državnog uređenja u 20. i 21. stoljeću.
Predviđeni broj sati za realizaciju teme: 5 školskih sati
Povezanost s nastavnim predmetima:
Hrvatski jezik:
OŠ HJ A.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom.
Katolički vjeronauk:
OŠ KV D.8.3. Analizira utjecaj religija, ali i različitih religioznih pokreta na današnjemu (suvremenom) društvu.
Povezanost s međupredmetnim temama:
goo B.3.1. Promiče pravila demokratske zajednice.
uku D.3.2. 2. Suradnja s drugima Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
osr B.3.4. Suradnički uči i radi u timu.
I. CILJEVI I ISHODI UČENJA NASTAVNOGA SATA (znanja, vještine i stavovi)
Odgojno-obrazovni cilj nastavnoga sata:
Navesti uzroke i posljedice rata u Bosni i Hercegovini te najvažnije događaje i osobe iz tog razdoblja.
Ishodi učenja:
Učenik će:
na temelju dva pisana povijesna izvora usporediti dvije različite perspektive o ratu u Bosni i Hercegovini.
pokazati podjelu Bosne i Hercegovine na karti.
navesti najznačajnije osobe i sporazume toga vremena.
objasniti povod, uzrok i posljedice rata u Bosni i Hercegovini.
I. KLJUČNE ČINJENICE I KONCEPTI
a) Ključne činjenice
raspad SFRJ, sukob Hrvata, Srba i Muslimana, Washingtonski sporazum, Daytonski sporazum, osnivanje Srpske Republike BiH i HZ Herceg Bosne, utjecaj JNA na rat u Bosni i Hercegovini
b) Koncepti
rad na povijesnom izvoru
prostor
uzrok i posljedica
povijesna perspektiva
III. PRETHODNO ZNANJE UČENIKA:
Zašto je došlo do raspada SFR Jugoslavije. Uzroci Domovinskog rata. Najvažniji događaji u ratu na području Hrvatske.
IV. DIDAKTIČKO-METODIČKI PODACI O NASTAVNOME SATU
Etape nastavne jedinice (trajanje u minutama): | Uvodni dio – 10 minuta Središnji dio – 30 minuta Završni dio – 5 minuta |
Oblici rada: | Frontalni Rad u paru Individualni |
Metode učenja i poučavanja: | Verbalne metode (nastavničko izlaganje, dijaloška metoda) Dokumentacijske metode (rad s posebno pripremljenim materijalima) |
Mediji (nastavna sredstva i pomagala): | Nastavna sredstva: Vizualna: pisana (Povijesni izvor, Karta, Radni listić) i slikovna (fotografije) Nastavna pomagala: PPT prezentacija |
Načini vrednovanja: | Vrednovanje naučenoga (Radni listić – Odgovaranje na pet pitanja) |
Popis priloga: | Prilog 1. Povijesni izvor – Govori Radovana Karadžića i Alije Izetbegovića o osamostaljenju BiH u Skupštini SR BiH, 14.10.1991. Prilog 2. Vrednovanje naučenoga – Radni listić – Pitanja za ponavljanje |
V. KORELACIJA (veze s drugim nastavnim predmetima i međupredmetnim temama)
Hrvatski jezik: OŠ HJ A.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom. Katolički vjeronauk: OŠ KV D.8.3. Analizira utjecaj religija, ali i različitih religioznih pokreta na današnjemu (suvremenom) društvu. goo B.3.1. Promiče pravila demokratske zajednice. uku D.3.2. 2. Suradnja s drugima Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć. osr B.3.4. Suradnički uči i radi u timu. |
VI. LITERATURA
a) Za učenike (udžbenici, priručnici i drugi izvori znanja): Bogdanović T., Hajdarović, M., Švirig, D. (2021.) Vremeplov 8 (udžbenik povijesti za osmi razred osnovne škole). Zagreb : Profil Klett |
b) Za nastavnika (stručno-znanstvena, metodička, pedagoška, psihološka): Pranjić, M. (2013) Nastavna metodika u riječi i slici. Zagreb : Hrvatski studiji. Lučić, I. (2018.) Od vila ilirskih do Bijeloga puta. Zagreb : Hrvatska liječnička komora. Davor, M. (2016.) Domovinski rat. Zagreb : Despot infinitus : Hrvatski institut za povijest. Davor, M. (2018.) Rat Hrvata i Muslimana u Bosni i Hercegovini od 1992. do 1994. Zagreb : Hrvatski institut za povijest. |
Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta “Domovinski rat u društvu” koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Autor fotografije: Željko Gašparović